Witam chcialem wam pokazac jak wyjac sprzeglo oraz wymienic pompe oleju w naszych silnikach :D Wiec zaczynamy.
1. Potrzebowac bedziemy:
- mlotek
- srubokret plaski i krzyzakowy
- grzechotka wraz z przejsciowka oraz przedluzeniem
- klucze na grzechotke 17,14,10,8
Fot. 1
Nastepnie przystepujemy do pracy.
Na poczatek zlewamy olej, nie zamieszczam zdjecia jak to sie robi bo kazdy to wie :D klucz do spustu oleju to 17
Po zlaniu oleju odkrecamy kopke (rozrusznik nozny) kluczem 10
Fot.2
gdy odkrecimy ta srube wyjmujemy ja z walka.
Nastepnie idziemu na druga strone silnika i odkrecamy czujnik ze stopki bocznej.
Fot. 3
Potem odkrecamy podnozki kierowcy pod silnikiem, kluczem 14
Fot.4
Po odkreceniu podnozkow mozemy juz odkrecic sruby z pokrywy silnika. Klucz 8 odrazu sciagamy linke sprzegla
Fot.5
UWAGA! W TYM MIEJSCU WYKRECAJAC ŚRUBY GDY BĘDZIECIE JE WYCIĄGAĆ, UKŁADAJCIE JE PO KOLEI GDZIES NA STOLIKU. KAżDą SRUBA MA INNA DLUGOSC, JAK SIE POMIESZAJA TO CZEKA WAS 1H DOPASOWYWANIA DO OTWOROW :D
Jak juz dojdziemy do ładu i skałdu ze srubami najprawdopodobniej pokrywa nie ebdzie chciala odskoczyc. Ciagnac reka wajche sprzegla do gory sama odepchnie sie od sprzegla i sie odchyli
Fot.6
UWAGA! POKRYWE ODCHYLAMY POWOLI JEZELI CHCEMY ZACHOWAC STARA USZCZELKE, JAK SIE PODRZE TRZEBA BEDIZE KUPIC NOWA. W LEWEJ DOLNEJ CZESCI POKRYWY Z DZIURY BARDZO CIEZKO wychodzi wałek z KOPKI, NIE CIAGNIEMY NA SILE, MOZNA LEKKO PUKNAĆ REKĄ I POWOLI CIAGNAĆ ENERGICZNYMI RUCHAMI. POWINNO WYJSC.
Gdy sciagniemy pokrywe ukaze nam sie sprzeglo.
Fot.7
UWAGA! W SPRZEGLO WSADZONY JEST MECHANIZM ZE SPRZEYNKA KTORY ZAPOBIEGA TRZASKANIU METALOWYCH CZESCI O OBUDOWE WYGLADA TAK:
Fot.8
POSTARAJCIE SIE NIE ZGUBIC TYCH 3 CZESCI. ZAKLADAMY JE TAK JAK NA ZDJECIU PRZY CZYM CZARNA KONCOWKA wchodzi w łożysko sprzęgła.
Gdy juz znalezlismy sprezynke ktora nam wyleciala z tego mechanizmu idziemu na piwo badz sobie zapalic :D
A tak na serio odkrecamy teraz 4 sruby krzyzakowe i otrzymujemy takie cos:
Fot.9
Najpierw aby zdjac sprzeglo trzeba odgiac zawleczke ktora trzyma ta "nakretke" czarna
Fot.10
Gdy juz odegniemy zabezpieczenie bierzemy srubokret plaski i wkladamy go w dziure tak jak na zdjeciu 11
Fot.11
Nastepnie mlotkiem klupiemy w srubokret az nakretka pusci. Jest to normalny gwint i odkreca sie w lewo.
UWAGA! NA ZDJECIU JEST BŁĄD PONIEWAŻ JAK WŁOZYCIE TEK ŚRUBOKRET TO ZACZNIECIE JA ZAKRECAC. WKLADAMY SRUBOKRET W ROWEK ALE BIJEMY TAK ZEBY SIE KRECILO W LEWO. BLAD WYNIKA Z TEGO ZE ZDJECIA ROBILEM JAK JUZ MONTOWAŁEM WSZYSTKO DO KUPY :D
Gdy juz to odkrecimy otrzymamy podkladke i to zabezpieczenie, wyciagamy wszystko pameitajac kolejnosc
Fot. 12
UWAGA! PODKLADKA W TYM MIEJSCU MA OKRESLONA POZYCJE GDY BEDZIECIE Z POWROTEM JA ZAKLADAC TO SPOJRZCIE KTORA STRONA, NA JEDNEJ STRONIE JEST NAPIS "OUTSIDE" WKALDAMY JA TAK ABY NAPIS DOTKNAL POTEM NAKRETKI KTORA ODKRECALISMY SRUBOKRETEM I MLOTKIEM.
Gdy wszytsko sciagniemy widzimy takie cos
Fot.13
w tym momencie jestesmy w stanie sciagnac juz sprzeglo z walu. Ciagniemy rekami, wychdozi bez problemu.
Dalej pokaze wam jak dostac sie do pompy oleju
Gdy siagniemy sprzeglo zobaczymy:
Fot.14
Bardzo prawdopodobne ze sprzeglo wyjdzie wam juz ze zebatkami dlatego ich kolejnosc jest pokazana na nastepnych zdjeciach.
Sciagamy pierwsza zebatke
Fot.15
TERAZ JUZ DO KONCA WSZYTSKO BEDZIEMY MOGLI ŚCIAGNAĆ ZA POMOCĄ REKI, NIE TŁUCZEMY W NIC MLOTKIEM WSZYSTKO WYCHDOZI REKAMI.
Po sciagnieciu zobaczymy ze pod ta zebatka jest tulejka ktora oczywiscie zachowujemy i pameitamy pozniej o wlozeniu jej
Fot.16
Na sam koniec sciagamy ostatnia zebatke
Fot.17
UWAGA! ZEBATKA TA NIE JEST luźno NA WALE! KRECI SIE RAZEM Z NIM, NA WALE JEST SPECJALNY BOLEC A W ZEBATCE OTWOR. PAMIETAJCIE PRZY ZAKLDANAIU ZEBY TRAFIĆ OTWOREM W BOLEC. ŻEBY POTEM SIĘ NIE WśCIEkAĆ CZEMU NIE PASUJE?! :D
No i tutaj konczy sie robota otrzymujemy takie cos jak na zdjeciu nizej. Pompa oleju jest przymocowana na 3 srubach krzyzakowych w prawym dolnym rogu. aby ja wyjac NIE TRZEBA odkrecac 2 srub na klucz 10.
Fot. 18
Kolejnosc skladania jest poprostu odwrotna. Mam nadizeje ze keidys sie komus przyda.
Pamietamy przy skaldaniu o:
- wlozeniu tulejki na wal ktora jest pod zebatka
- poprawnym zamocowaniu podkladki zabezpieczenia sprzegla
- oraz mechanizmie ktory zapobiega trzaskaniu metalu przy naciskaniu sprzegla
Moge jeszcze powiedziec ze zakladajac z powrotem pokrywe silnika nalezy nasmarowac walek z kopki zwyklym smawrem do lozysk, chdozi o to zeby wkladajac go nie zepsuc zimmeringu bo potem bedzie nam cieklo. POKRYWE ZAKŁADAMY POWOLI NIE WALIMY ODRAZU, NA PEWNO NIE BEDZIE CHCIALA WEJSC SAMA DO KONCA, TRZEBA JEJ TROSZKE POMOC KLUPIAC LEKKO REKA W NIA. SZCZEGOLNIE PRZY WALKU Z KOPKI.
Teraz dla informacji:
- ta duza zaebatka ktora jest obok sprzegla jest z wałka posredniego skrzyni biegow i to przez nia jest przenoszona moc z walu do skrzyni.
- W lewym gornym rogu mamy mechanizmy blokujący biegi.
- Gdyby komuś strzeliła sprężyna z kopki to tutaj tez jets ona widoczna, jest na walku z kopki, poprostu ciagnie sie za polksiezyc i wychodzi razem ze sprezyna
- W prawym dolnym rogu pod uszczelka (na zdjeciu jest uszczelka) znajduje sie filtr oleju
Pozdrawiam, CzaQQ :D
Ostatnio edytowany przez CzaQQ (2012-04-28 18:32:34)
Offline
Poprawiono literówki, bardzo dobry poradnik. Wielki plus (+) Dodam tylko że, dobrą metodą na nie mylenie śrub jest wsadzanie je kolejno w otwory zrobione w kartonie i opisane. Wtedy nigdy nie pomylimy kolejności.
Offline
Dobry poradnik !
Offline
Rafcio15 wkładasz śrubokręt między zębatkę ze skrzynia, a ze sprzęgła i w ten sposób blokujesz sprzęgło i później wkładasz śrubokręt w nakrętke i bijesz młotkiem w lewo.
P.S Jesteśmy z tego samego miasta
Offline
srubekl napisał:
Dodam tylko że, dobrą metodą na nie mylenie śrub jest wsadzanie je kolejno w otwory zrobione w kartonie i opisane. Wtedy nigdy nie pomylimy kolejności.
Bardzo dobrze napisany poradnik, leci plusik, dodam że jako pomysł z kartonem przydaje się również w samochodówce nap. przy popychaczach które też należy wsadzić w swoje miejsce
Offline