Ogłoszenie


#1 2015-02-06 07:48:28

 wfinger

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2012-03-02
Posty: 989
Punktów :   14 
Pojazd: Zk+72cc Octavia 1.9TDI Rider
Wiek: Easy Rider 1955 :)

[Artykuł] tunningowy moduł zapłonowy CDI z regulacją

Moduły CDI zastąpiły dawny zapłon składający się z platynek czy regulatora odśrodkowego zapłonu i są  elektroniczną wersją tego mechanicznego rozwiązania. kąt wyprzedzenia zapłonu jest zapisany w pamięci  układu scalonego i jest on dostrojony do fabrycznego silnika(to jest ta słynna mapa).Są zablokowane moduły(różne sposoby z reguły blokują obroty do pewnej granicy) i odblokowane(pozwalają się rozkręcić do maksimum bezpiecznego dla danego typu silnika) Taki odblokowany moduł wystarczy do nominalnego silnika 139fmb  nie pasuje jednak idealnie do silnika z wymienionym zestawem pojemnościowym 72cc co może skutkować szybszym zużyciem układu korbowo tłokowego(podkreślam może ale kiedy to nastąpi i o ile zmniejszy przebieg tego nie określę). Prawidłowe parametry można można osiagnąć kupując moduł z możliwością regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu albo tzw. tuningowy moduł zapłonowy który będzie przystosowany do naszego pierdzika ze zmienionym cylindrem,  niestety do naszych Zetek tego nie znajdziemy na rynku. Pozostają te z regulacją zapłonu(oczywiście te pod silniki fmb), sama regulacja kąta wyprzdzenia zapłonu dla danego egzemplarza jest cechą indywidualną i wynika z wielu często losowych składowych(jakość wykonania silnika, stopień zużycia, itp.). A więc jak dobrać kąt w naszym pierdziku?  liczy się moment samozapłonu w cylindrze, kąt ma być na tyle wczesny żeby do niego nie dochodziło(samozapłonu) ale możliwie późny żeby maksymalnie sprężyć mieszankę przed pracą, pamiętajmy że im szybciej się kręci silnik tym wcześniej się musi zapalać mieszanka żeby miała czas na właściwe spalenie się. Ile to jest wcześniej ? no to jest właśnie podstawą poszukiwanej regulacji,  czego szukamy? maksymalnych osiągów naszego silnika przy aksamitnej pracy bez samozapłonu mieszanki w całym zakresie obrotów. Jest to zakres kilku stopni przed górnym martwym punktem w porównaniu do oryginału, należy jeszcze pamiętać o różnicy w sprężaniu w cylindrze względem fabrycznego a naszego zestawu tuningowego co też daje nam trochę wcześniejszy kąt. Jak to osiągnąć domowym sposobem? Potrzebny GPS i odcinek testowy najlepiej zamkniety dla ruchu np. 3km. Zaczynamy od nominalnego kąta wyprzedzenia zapłonu i testujemy pierdzika, prędkość i przyspieszenie mierzymy w trzech przejazdach(żeby uśrednić ew. błąd odczytu)  Następnie zmieniamy potencjometrem modułu kąt o jeden stopień i znowu testujemy trzema przejazdami i tak do skutku aż trafimy na optymalne ustawienie. Na koniec pytanie czy warto się bawić w takie rzeczy w silniku o pojemności 72cc gdzie efekt wywołany przyrostem mocy i szybkości jest mierzony w kilku kilometrach i dziesiątych częściach kilowata a ewentualne wcześniejsze zużycie silnika nastąpi prawdopodobnie wcześniej z powodu kata niż drobnych niedoskonałości mapy zapłonu ??? sami sobie odpowiedzcie, napisałem to jedynie by niektórym uzmysłowić że silnik nie kręci się ot tak sobie i że jak ktoś coś zaprojektował do Zetki to wiedział co robi. Wstawiam to w poradnikach może się komuś przyda choć napisałem w odpowiedzi na wątpliwości Gost Ridera co do zasadności pojęcia tunningowe moduły i mapa zapłonu, niestety nie tylko jego bo jak widać często w postach sprzedawcy też nie wiedzą co sprzedają.

Ostatnio edytowany przez wfinger (2015-02-06 16:03:56)

Offline

 

#2 2015-04-21 10:50:43

c64club

http://i.imgur.com/YzRVJ7Y.png

Zarejestrowany: 2011-03-04
Posty: 30
Punktów :   

Re: [Artykuł] tunningowy moduł zapłonowy CDI z regulacją

Świetnie. Trzeba jedynie dodać, że kąt wyprzedzenia jest pewnym uproszczeniem. Jest to kąt, jaki pokonuje wał w "prawidłowym czasie wyprzedzenia zapłonu" dla określonego obciążenia przy określonych obrotach (zwykle obciążenie średnie i  obr. mocy maksymalnej albo użytkowe, w motorowerze na jedno wychodzi ).

Czas wyprzedzenia zapłonu powinien być stały (kąt rosnąć ze wzrostem obrotów) i dopiero to można nazwać mapą (2d) a prawdziwa mapa uwzględnia czasy (nie kąty) dla różnych obciążeń i dopiero to jest prawdziwa mapa (3d).

W tych modułach za parę(dziesiąt) złotych nie ma żadnej mapy ani "pamięci układu scalonego". To zwykły, chamski wyzwalacz z tyrystorem i czasem (czasem, nie kątem) ustalanym za pomocą kombinacji RC (rezystancja i pojemność elementów). Przy czym owe elementy, szczególnie kondensatory, mają dość spory rozrzut parametrów.

Pamięć jest w mikroprocesorowych układach zapłonowych, a to spory wydatek lub sporo roboty. Najgłupszą rzeczą, jaką niestety czynią konstruktorzy tych układów, jest trzymanie się tego cholernego "kąta". To tylko kilkukrotnie zwiększa komplikację obliczeń, jakie wykonuje dany procek. Bo taki artsta najpierw poprzelicza czasy na kąty, żeby mapę zrobić z kątów, a potem kąty  tak są przeliczane na czasy, bo trzeba wiedzieć, po jakim czasie od impulsu z hallotrona strzelić iskrą.  W danych warunkach - prędkość obrotowa i obciążenie/podciśnienie.
Dobry układ zapłonowy polega na zależnościach czasowych, bo to one są tutaj istotne.

Posługiwanie się pojęciem kąta miało sens w zapłonie na platynkach, żeby przeciętny mechanior nie biedził się nad trygonometrią, bo w tych silnikach i tak była do ustawienia jedna wartość a nie mapa. A i tu czasy mocno się różniły w zależności od wyeksploatowania sprężyny, przerwy między młoteczkami, sprawności pozostałych części układu.

72cc ma takie same czasy rozrządu jak 50, więc teoretycznie możnaby przyspieszyć zapłon, żeby czoło płomienia rozeszło się po komorze spalania w tym samym czasie co w 50. Ale skąd przypuszczenie, że te 50-ki mają to ustawione optymalnie? Czas narastania napięcia do momentu pojawienia się iskry, bardziej zależy od (czsto źle ustawionej) odległości elektrod na świecy niż od zwiększonej komory. Z resztą 72cc jeździ się na niższych obrotach niż 50, więc z grubsza na to samo wychodzi, mieszanka ma więcej czasu na całkowite zapalenie przed dojściem tłoka do GPZ.

Czemu czas zalezy od odległości między elektrodami świecy? Każdej odległości odpowiada napięcie, przy jakim przeskoczy iskra w danym ośrodku (powietrze, mieszanka). W pewnych granicach oczywiście, bo przy zbyt małej odległości iskra będzie za słaba, a przy zbyt dużej się nie pojawi. Napięcie ma określoną szybkość narastania, wrażoną np. w kilowoltach na sekundę (ub innych odpowiednich dla tanego zastosowania, ale zawsze napięcie/czas). Im więc większa przerwa, tym większe napięcie potrzebne, a tym samym czas dłuższy. Żeby nie było tak wesoło, napięcie w czasie nie rośnie liniowo.

Moduły z potencjometrem mogą się przydać, jak ktoś tuninguje wymieniajac przy okazji wałek rozrządu na ostrzejszy itd albo planuje znacząco przenieść zakres obrotów użytkowych. Ale to wymaga wiedzy (Wiedzy) a nie strzępków niesprawdzonych informacji. Literatura jest dostępna, jakby ktoś się interesował

Ostatnio edytowany przez c64club (2015-04-21 11:01:12)

Offline

 

#3 2015-04-21 12:29:52

 wfinger

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2012-03-02
Posty: 989
Punktów :   14 
Pojazd: Zk+72cc Octavia 1.9TDI Rider
Wiek: Easy Rider 1955 :)

Re: [Artykuł] tunningowy moduł zapłonowy CDI z regulacją

c64club, myślałem że ja się już posunąłem za daleko ale okazało się że można dalej
konkluzja i tak sprowadza nas na ziemię... to tylko motorower.

Offline

 

#4 2015-04-21 14:07:38

c64club

http://i.imgur.com/YzRVJ7Y.png

Zarejestrowany: 2011-03-04
Posty: 30
Punktów :   

Re: [Artykuł] tunningowy moduł zapłonowy CDI z regulacją

I zbój wie, czy zapłon jest optymalny lub chciaż się do tego zbliża

Ale przynajmniej jest pelny opis

Offline

 

#5 2015-04-21 18:50:17

 wfinger

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2012-03-02
Posty: 989
Punktów :   14 
Pojazd: Zk+72cc Octavia 1.9TDI Rider
Wiek: Easy Rider 1955 :)

Re: [Artykuł] tunningowy moduł zapłonowy CDI z regulacją

po staremu, jak świeca kawa z mlekiem, wkręca na obroty i "moc" jest z nami... to co chcieć więcej

Offline

 
Liczniki

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.combinestheworld.pun.pl www.f1polskaliga.pun.pl www.cs-kucykowo.pun.pl www.walczmyrazem.pun.pl www.dragons-world.pun.pl